31.3.07

Έντυπο Νο3 (συνέχεια)

Οι Ζαπατίστας και η Άλλη Καμπάνια: Οι οδοιπόροι της ιστορίας
Πέμπτο Μέρος: Η ώρα των διασαφηνίσεων;
Επιτροπή «Έκτη» του EZLN

Μέσα στη συλλογική καρδιά που είμαστε εμείς οι Ζαπατίστας, δεν ξέρουμε πώς ακριβώς ταξίδεψαν ως εσάς τα λόγια μας, η Έκτη διακήρυξη. Αυτό που σίγουρα ξέρουμε είναι ότι εσείς, απ’ τους τόπους που ζείτε, με τις δικές σας ιστορίες και μέσα από τους δικούς σας αγώνες απαντήσατε «ναι» στο κάλεσμα για υποστήριξη της Έκτης Διακήρυξης και σε ό,τι μετά θα ονομάζαμε Άλλη Καμπάνια. Μέσα από την καρδιά καθενός από εμάς, που μερικές φορές είναι η καρδιά ενός ατόμου κι άλλες φορές είναι η συλλογική καρδιά που φτιάχνουμε ως κοινότητα ιθαγενών, πολιτική ή κοινωνική οργάνωση, ΜΚΟ, συλλογικότητα, ομάδα ή άτομα, αποφασίσαμε να κάνουμε αυτό το βήμα που δεν είναι πια μόνο ζαπατιστικό αλλά ανήκει στους πολλούς, σε όλους εμάς.
Τη χρονιά που πέρασε από την ολομέλεια στο καρακόλ της Λα Γκαρούτσα (16/9/2005) έως αυτές τις ταραγμένες μέρες είδαμε κάποιους να φεύγουν, κάποιους να μένουν, περισσότερους να έρχονται ακόμη πιο κοντά, και μερικούς να παλεύουν ενώ άλλοι δεν κάνουν τίποτε άλλο εκτός από το να “οργίζονται” και να στέκονται εμπόδιο στο δρόμο που άλλοι –οι πολλοί– έχουν κάνει πραγματικά δική τους υπόθεση την Άλλη Καμπάνια. Αυτές οι οι ταλαντεύσεις δεν δημιούργησαν μόνο “θόρυβο” στο εσωτερικό της Άλλης Καμπάνιας, αλλά έκαναν επίσης το πρόσωπο, το λόγο και το δρόμο της ακόμη πιο μπερδεμένο.
Ως Ζαπατίστας, πιστεύουμε ότι η χρονιά που πέρασε μας ήταν πολύ χρήσιμη ως χρόνος για να γνωριστούμε ο ένας με τον άλλο και να καταλάβουμε ποιοι μας πλησιάζουν μόνον επειδή προσδοκούν πολιτικά κέρδη. Μερικές φορές κάποιοι μας πλησίασαν για να κεφαλαιοποιήσουν την υποτιθέμενη “μιντιακή απήχηση” του EZLN, άλλες φορές προσπαθώντας να επιβάλουν την ηγεμονία τους στην Άλλη Καμπάνια, άλλες φορές για να την κατευθύνουν προς μια πολιτική συμμαχία ωφέλιμη για αυτούς, άλλες φορές για να δουν τι είναι και μετά να πάνε στην αντίθετη πλευρά και να συνεχίσουν να παρακολουθούν και κάποιες φορές για να προσπαθήσουν να ομογενοποιήσουν το κίνημα σύμφωνα με τις δικές τους ιδέες.
Εμείς πιστεύουμε ότι αυτό συνέβη όχι μόνο λόγω δικών μας λαθών (κάποια από τα οποία τα επισημάναμε και τα αναγνωρίσαμε ενώ άλλα τα επισημάνατε εσείς) αλλά κι επειδή η Άλλη Καμπάνια στερείται επαρκούς προσδιορισμού. Αυτό που αρχικά ήταν θετικό γιατί μας επέτρεψε να καλέσουμε μαζί ένα ευρύ φάσμα από ό,τι καλύτερο υπήρχε στο αντικαπιταλιστικό κίνημα του Μεξικού έχει αρχίσει να γίνεται εμπόδιο.
Αν και θεμελιώδεις, οι βασικές αρχές της Άλλης Καμπάνιας είναι πολύ γενικές ιδίως σε ό,τι αφορά την οργανωτική δομή, την πολιτική συμμαχιών, την ελευθερία για διαφορές στο εσωτερικό του κινήματος και το ζήτημα του ποιος προσκαλείται να ενωθεί μαζί μας και ποιος όχι.
Επιπλέον, με βάση όσα είδαμε κι ακούσαμε σε διάφορους γύρους συναντήσεων και συνελεύσεων, είναι πλέον απαραίτητο να αποφασίσουμε αν θα προσδιορίσουμε ακριβέστερα την Άλλη Καμπάνια, καθορίζοντάς την με βάση τα τωρινά χαρακτηριστικά της. Για να δώσουμε ένα παράδειγμα: σε πολλά από τα μέρη όπου ταξιδέψαμε τονίστηκε η αναγκαιότητα να περιληφθεί στην Άλλη Καμπάνια μια αντιπατριαρχική οπτική ως ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της.
Ένα ακόμη σοβαρό κι επείγον πρόβλημα είναι ότι δεν έχουμε καθορίσει τη διαδικασία για το πώς παίρνουμε αποφάσεις στην Άλλη Καμπάνια ως κίνημα. Αυτό έχει οδηγήσει μερικές φορές στο να παρουσιάζεται η άποψη ενός ατόμου, μιας ομάδας ή μιας συλλογικότητας (περιλαμβανομένου του EZLN) ως άποψη της Άλλης Καμπάνιας.
Σε σκέψεις μας που έχουμε ήδη παρουσιάσει, εξηγούσαμε ότι πάντα θεωρούσαμε απαραίτητη για το μέλλον την Άλλη Καμπάνια. Γι’ αυτό είχαμε τη δυνατότητα να αφιερώσουμε κάποιο χρόνο περιοδεύοντας για να γνωριστούμε, να νοιώσουμε άνετα μεταξύ μας και να αυτοπροσδιοριστούμε. Όπως επίσης έχουμε ήδη εξηγήσει, πιστεύουμε ότι η ώρα της πολιτικής κρίσης των από πάνω, κατά την οποία μια αριστερή αντικαπιταλιστική εναλλακτική γίνεται απαραίτητη, έχει ήδη φτάσει. Παρόλο που είναι ξεκάθαρο το πόσο βαθιά φτάνει η πολιτική κρίση των από πάνω, εμείς οι Ζαπατίστας ξέρουμε πολύ καλά ότι, εάν δεν υπάρχει εναλλακτική προερχόμενη απ’ τους από κάτω, οι από πάνω απλά θα ανασυνταχθούν και θα πάρουν μια ανάσα ακόμη.
Εμείς πιστεύουμε ότι η ώρα της Άλλης Καμπάνιας, η ώρα του Κανένα που είμαστε εμείς, έχει φτάσει. Πιστεύουμε ότι τώρα πρέπει να καθιερώσουμε την άμεση επαφή με όλους τους από κάτω και να αρχίσουμε μαζί να σχεδιάζουμε ένα εθνικό πρόγραμμα αγώνα. Πρέπει να κάνουμε περισσότερα απ’ το να γνωριστούμε μεταξύ μας, να διαδώσουμε πληροφορίες και να χτίσουμε δεσμούς ανάμεσα στα κινήματα που αντιστέκονται στο καπιταλιστικό σύστημα της χώρας μας: επιπλέον, πρέπει να αρχίσουμε διαδοχικά να οργανώνουμε αυτό το σχέδιο, τα περιεχόμενά του, τους στόχους του, τα διαδοχικά βήματα και τους δρόμους μέσα από τους οποίους σκοπεύουμε να το πραγματοποιήσουμε.
Η Άλλη Καμπάνια όμως ακόμη δεν έχει το δικό της πρόσωπο. Σκεφτόμαστε λοιπόν ότι έχει έρθει η ώρα να το δημιουργήσουμε όλοι μαζί. Κι έχει έρθει η ώρα για όσους δεν αναγνωρίζουν τον εαυτό τους στο σκεπτικό της πλειοψηφίας της Άλλης Καμπάνιας να φύγουν και για όσους αναγνωρίζουν τον εαυτό τους στο συλλογικό πρόσωπο που φτιάχνουμε να μείνουν και να συνεχίσουν να είναι ενωμένοι μαζί μας.
Πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα να ορίσουμε ξεκάθαρα τις αρχές που έχουν ασάφειες. Οι αρχές που θεωρούμε ότι είναι οι σημαντικότερες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν στα λεγόμενα έξι σημεία: τα χαρακτηριστικά της Άλλης Καμπάνιας, το ποιος καλείται να έρθει μαζί μας και ποιος όχι, η οργανωτική δομή (που συμπεριλαμβάνει το μηχανισμό ή αλλιώς τους τρόπους λήψης των αποφάσεων), η ελευθερία για διαφορές, η πολιτική συμμαχιών και οι άμεσοι στόχοι.
Εντοπίσαμε τα προβλήματα αυτά στις προπαρασκευαστικές συναντήσεις, και στην πρώτη γενική συνέλευση προτείναμε να συζητηθούν και να ληφθούν αποφάσεις από όλους τους συμμετέχοντες (στην Άλλη Καμπάνια). Ωστόσο δεν ορίσαμε ημερομηνία ούτε καθορίσαμε τον τρόπο με τον οποίο θα λαμβάνεται υπόψη η φωνή του καθενός όσον αφορά τα θέματα αυτά.
Αυτό που μας ξεχωρίζει από άλλες πολιτικές προτάσεις, σχέδια, και κινήματα είναι ότι λαμβάνουμε υπόψη μας τον καθένα. Η συζήτηση για αυτά τα έξι σημεία γίνεται εδώ και πάνω από ένα χρόνο κι έχουμε προχωρήσει και πολύ και λίγο. Πιστεύουμε ότι τώρα πρέπει να ολοκληρώσουμε αυτό το στάδιο, να τοποθετηθούμε όλοι και να ορίσουμε ξεκάθαρα την Άλλη Καμπάνια.
Πρέπει, δηλαδή, ως Άλλη Καμπάνια να απαντήσουμε τις εξής ερωτήσεις: ποιοι είμαστε; πού βρισκόμαστε; πώς βλέπουμε τον κόσμο; πώς βλέπουμε τη χώρα μας; τι θέλουμε να κάνουμε; και πώς θα το κάνουμε;
Με βάση όσα είπαμε παραπάνω αλλά κι όσα είδαμε, ακούσαμε κι είπαμε τη χρονιά πoυ πέρασε, προτείνουμε:
1. Όλοι οι συμμετέχοντες να ολοκληρώσουν την ανάλυση, τη συζήτηση και την αποσαφήνιση των βασικών αρχών και να τοποθετηθούμε όσον αφορά τα εξής:
Α. Τα βασικά χαρακτηριστικά της Άλλης Καμπάνιας (η συλλογική της ταυτότητα)
Β. Η δομή της Άλλης Καμπάνιας (ποιες οι μεταξύ μας σχέσεις)
Γ. Η πολιτική συμμαχιών (ποιους υποστηρίζουμε, με ποιους συνδεόμαστε)
Δ. Η ελευθερία για διαφορές (πού βρισκόμαστε)
Ε. Ποιος καλείται να έρθει μαζί μας και ποιος όχι (ποιος/α είναι σύντροφος/ισσα και ποιος/α όχι)
ΣΤ. Οι κοινοί στόχοι για όλους τους υποστηρικτές (πέρα από τους στόχους που έχει καθένας μας στους αγώνες μας).
2. Η ολοκλήρωση της ανάλυσης, της συζήτησης και της αποσαφήνισης να γίνει κυρίως στους χώρους όπου οι υποστηρικτές της Άλλης Καμπάνιας αποφάσισαν να συμμετάσχουν σ’ αυτήν: στις ιθαγενικές κοινότητες, στις πολιτικές και κοινωνικές οργανώσεις, στις ΜΚΟ, στις ομάδες, στις συλλογικότητες, στις οικογένειες και μεταξύ ατόμων. Μέσα από αυτούς τους χώρους καθένας από εμάς κάνει πράξη την αντίσταση και τον αγώνα μας. Κι είναι εκεί που καθένας από εμάς επιχειρηματολογεί κι αποφασίζει τι είδους Άλλη Καμπάνια ταιριάζει καλύτερα στην επίτευξη των προτάσεών μας.
3. Σ’ αυτή τη συζήτηση και την ανάλυση, όσοι θέλουν, μπορούν να μοιραστούν τις θέσεις και τα επιχειρήματά τους και με όλους τους υπόλοιπους. Αυτήν τη στιγμή δεν έχουμε άλλο κοινό χώρο εκτός από την ιστοσελίδα της «Έκτης Επιτροπής» και τις οργανώσεις, τις ομάδες και τις συλλογικότητες. Πιστεύουμε όμως ότι αν και ο χρόνος μας είναι λίγος και περιορισμένος, πρέπει όλοι να χρησιμοποιήσουμε οποιοδήποτε μίντια ή τρόπο επικοινωνίας στον οποίο μπορούμε να βασιστούμε για αυτήν την ανάλυση και τη συζήτηση. Μέσω άρθρων, εναλλακτικών ραδιοφωνικών ή τηλεοπτικών εκπομπών, blogs, emails, στρογγυλών τραπεζιών, συναντήσεων, συνεδρίων, προκηρύξεων, εφημερίδων, συνελεύσεων ή οτιδήποτε άλλο μπορούν τα άτομα, οι οικογένειες, οι ομάδες, οι συλλογικότητες και οι οργανώσεις να ξεκαθαρίσουν τις θέσεις τους για καθένα από αυτά τα ζητήματα στους υπόλοιπους υποστηρικτές· για παράδειγμα, τη θεώρησή τους για το ζήτημα της αντίθεσης στην πατριαρχία (δηλαδή γιατί η Άλλη Καμπάνια πρέπει να είναι αντιπατριαρχική και πώς). Κι έτσι να δημιουργηθούν γεμάτοι πάθος –αλλά και αλληλοσεβασμό– διάλογοι για κάθε ιδέα και πρότασή μας.
4. Αυτή η ανάλυση, συζήτηση και διάλογος στο εσωτερικό της Άλλης Καμπάνιας να ολοκληρωθεί στους μήνες Οκτώβριο και Νοέμβριο 2006.
5. Καθεμιά από τις αποφάσεις μας να παρουσιαστεί σε μια κονσούλτα (σημ. συνέλευση, γραπτή τοποθέτηση των απόψεων) με όλους τους συμμετέχοντες. Μια οικουμενική κονσούλτα της Άλλης Καμπάνιας, όπου η άποψη κάθε ατόμου, κάθε υποστηρικτή μπορεί να ακουστεί και να ληφθεί υπόψιν χωρίς να έχει καμία σημασία το πού ζει, η γλώσσα που μιλάει, η ηλικία, η εθνικότητα, οι σεξουαλικές προτιμήσεις, το εκπαιδευτικό επίπεδο και το αν γνωρίζει να μιλάει δημόσια ή όχι, αλλά μόνο το ότι υποστηρίζει την Έκτη Διακήρυξη. Μια ψήφος λοιπόν με μιαν έννοια από όλους τους υποστηρικτές.
6. Αυτό το συμβούλιο να γίνει την εβδομάδα 4-10 Δεκεμβρίου.
7. Οι διάφορες οργανωτικές ομάδες εργασίας που υπάρχουν ή έχουν δημιουργηθεί για αυτήν τη διαδικασία να αναλάβουν την πραγματοποίηση της κονσούλτα. Αν κάποιοι από αυτούς αδυνατούν να παρακολουθήσουν τη συνέλευση ή τη συνάντηση για οποιονδήποτε λόγο –κι ασχέτως αν είναι πολλοί ή μόνον ένας– κάποιος από την Άλλη Καμπάνια να πάει στο χώρο όπου αυτοί εργάζονται, σπουδάζουν ή ζουν για να ζητήσει και να καταγράψει τη γνώμη τους για κάθε σημείο.
8. Οι συνήθειες του καθενός για το πώς εκφράζει τις απόψεις του να είναι σεβαστές: ασχέτως αν πρόκειται για άτομο, οικογένεια, ομάδα, συλλογικότητα, οργάνωση ή ιθαγενική κοινότητα.
9. Οι οργανωτικές ομάδες εργασίας να αποφασίσουν τη μορφή και το περιεχόμενο με βάση τα οποία οργανώνουν την κονσούλτα στους χώρους όπου αυτή γίνεται.
10. Για όσους το θελήσουν, η Επιτροπή «Έκτη» του EZLN προτίθεται να παραλάβει τις απόψεις τους και να εξασφαλίσει ότι θα ληφθούν υπόψιν στην εσωτερική κονσούλτα της Άλλης Καμπάνιας (ακόμη κι αν οι απόψεις αυτές δεν συμπίπτουν ή είναι αντίθετες με αυτές των Ζαπατίστας).
11. Κάθε οργανωτική ομάδα εργασίας αφού τελειώσει την κονσούλτα της να παρουσιάσει δημόσια τα αποτελέσματά της και το πού έγινε μέσω της ιστοσελίδας Enlacezapatista. Έτσι όλοι θα μπορούμε να ελέγξουμε τα αποτελέσματα και να ξέρουμε τι αποφάσισε η πλειοψηφία.
12. Αφού τα τελικά αποτελέσματα γίνουν γνωστά, να πληροφορηθούν για αυτά όλοι οι συμμετέχοντες με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποιήθηκε για να εκφράσει καθένας από αυτούς την άποψή του.
13. Μ’ αυτόν τον τρόπο η Άλλη Καμπάνια να έχει προσδιορίσει ξεκάθαρα ως το τέλος αυτού του έτους τα χαρακτηριστικά της, την οργανωτική της δομή, την πολιτική συμμαχιών, τη θέση καθενός από εμάς, το ποιος είναι μαζί μας και ποιος όχι, καθώς και τους κοινούς στόχους μας.
14. Τον Φεβρουάριο του 2007 να ξεκινήσει το επόμενο στάδιο της Άλλης Καμπάνιας κατά το οποίο να προπαγανδίσουμε και να πραγματοποιήσουμε το Εθνικό Πρόγραμμα Αγώνα με τη συμμετοχή των εκπροσώπων της «Έκτης Επιτροπής» του EZLN και την άμεση επαφή με τους λαούς μας. Στο στάδιο αυτό να πραγματοποιήσουμε τους γενικούς στόχους που θα έχουμε συμφωνήσει όπως π.χ. τη συνέχιση του αγώνα για ελευθερία και δικαιοσύνη για τους φυλακισμένους του Ατένκο, για ελευθερία και δικαιοσύνη για όλους τους πολιτικούς κρατούμενους σ’ όλη τη χώρα, για την επιστροφή των εξαφανισμένων (ζωντανών βεβαίως) και για την ακύρωση όλων των ενταλμάτων σύλληψης ενάντια σε κοινωνικούς αγωνιστές.
15. Όσοι συμμετέχοντες συμφωνούν με την πρότασή μας να μας το γνωστοποιήσουν μέσω των διαφόρων μορφών αλληλογραφίας, μέσω των οργανωτικών ομάδων εργασίας της Άλλης Καμπάνιας σε όλο το Μεξικό ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο θεωρούν κατάλληλο.
Αυτή είναι η πρότασή μας, σύντροφοι και συντρόφισσες της Άλλης Καμπάνιας.

Από την Παράνομη Επαναστατική Ιθαγενική Επιτροπή - Γενική Διεύθυνση του EZLN
Επιτροπή «Έκτη» του EZLN
Comandanta Gabriela (Απεσταλμένη Ένα)
Comandante Zebedeo (Απεσταλμένος Δύο)
Comandanta Miriam(Απεσταλμένη Τρία)
Compañera Gema (Απεσταλμένη Τέσσερα)
Comandanta Hortensia (Απεσταλμένη Πέντε)
Comandante David (Απεσταλμένος Έξι)
Comandante Tacho (Απεσταλμένος Επτά)
Subcomandante Marcos (Απεσταλμένος Μηδέν)

Μεξικό, Σεπτέμβριος 2006

Δεν υπάρχουν σχόλια: